Wybór namiotu
Namiot-jaki wybrać.
Jeśli szykujesz się do zakupu swojego pierwszego namiotu to ten wpis może Cię zainteresować. Nie znajdziesz tu gotowej recepty, ani wskazania na jakiś konkretny model. Ponieważ niema czegoś takiego jak namiot uniwersalny. Wszystko zależy od twoich preferencji podróżniczych, oczekiwań co do komfortu, pory roku, a nawet klimatu w jakim przyjdzie Ci korzystać z namiotu, Sam mam ich kilka, choć preferuję raczej wędrowny tryb. W mojej skromnej kolekcji były lub są: Brda 3 z Legionowa, Mikrus2 z Legionowa o wadze ok. 4.5kg, Fiord Nansen Sierra III, chiński no name, Ferrino Sintesi One Person, Mongar 2, Vik 1, Decatlonowy 2″ nazwy nie pomnę), tarp no name i tarp ultra Light Bushmen.
Namioty można podzielić według kilku kryteriów oraz podstawowych typów.
Użytkowane zależnie od pory roku.
Tak naprawdę podział jest prosty. namioty 3-sezonowe i 4-sezonowe. Te drugie będą często, choć nie zawsze wzmocniona konstrukcję ze względy śnieg i silny wiatr, oraz będą posiadały fartuchy śnieżne. Fartuch śnieżny to nic innego jak dodatkowy pas materiału na krawędzi tropiku, który zapobiega nawiewaniu śniegu na sypialnie oraz chroni ja przed porywistym wiatrem.
Dwu-powłokowe i jedno-powłokowe.
Te pierwsze, to konstrukcje wyposażone w zewnętrzną powłokę zwaną tropikiem mająca na celu ochronę sypialni przed opadami i wiatrem, oraz wewnętrzną zamkniętą sypialnię mająca chronić przed insektami. Namioty jedno-powłokowe są lżejsze od tych pierwszych i przeznaczone raczej dla wędrowców minimalistów. Ich minusem jest bardziej lub mniej wykraplająca się para wodna po wewnętrznej stronie co w przypadku dotknięcia skutkuje zimnym deszczykiem.
Według systemy rozpinania:
- masztowe,
- kopułowe,
- tunelowe
- podwójne lub pojedyncze “Y”.
Według przeznaczenia:
Na temat namiotów, tunelowych, kempingowych i wyprawowych napiszę mało lub wcale. Ponieważ najzwyczajniej w świecie nie mam o nich pojęcia. Skupię się na namiotach turystycznych i trekkingowych, ponieważ takowe użytkuje od ponad 30 lat. Bądą to czysto subiektywne opinie zwykłego użytkownika, skupiające się na cechach użytkowych. .
Namioty kempingowe,
których głównym przeznaczeniem jest zapewnienie jak największego komfortu użytkowników. Ze względy na swoje gabaryty i wagę po spakowaniu kompletnie nie nadają się do jakikolwiek wędrówek czy przemieszczania się jeśli nie posiadacie samochodu. W zamian oferują duże przedsionki i komfort w porównaniu do pozostałych konstrukcji.
Namioty dachowe:
to wyjątkowe konstrukcje do montowania na dachu samochodów, ich największą zaleta jest szybkość składania i rozkładania, co przekłada się na mobilność. Dzięki wysokiemu położeniu sprawdzą się też świetnie nad jeziorami z brzegami zarośniętymi trzciną. Wspomniana zaleta jest jednocześnie wadą, ciężko z takim namiotem nocować w dyskretny sposób. Sąd dość kosztowne w zakupie. My wolimy spać w samochodzie, a na dachu mamy kufer.
Namioty turystyczne.
Jeśli masz zamiar dużo wędrować, jeździć rowerem lub podróżować samolotem to może Ci pomogę w wyborze. Przede wszystkim zwróć uwagę na namioty turystyczne. To namioty z którymi mam najwięcej do czynienia. Z założenia niewielkie konstrukcje zapewniające ochronę przed opadami i wiatrem. Miejsca w nich nie za wiele, przedsionki raczej małe lub ich brak. Na co więc zwrócić uwagę? Dla piechura będzie to waga, dla osoby wędrującej po górach, podróżującej samolotem waga, objętość i samonośna konstrukcja. Te same cechy mają chyba też znaczenie dla rowerzystów i motocyklistów. Poza tym znaczenie ma wytrzymałość mechaniczna oraz szybkość rozkładania. W chwili pisania tego tekstu praktycznie wszystkie namiotu są szyte z nylonu i posiadają aluminiowy stelaż. Różnice wynikają z rodzaju użytego nylonu oraz systemu stelaża. Za “moich czasów: kiedy namiotem “UL’ był Mikrus z Legionowa o wadze 4,6 kg wykonany z brezentu były to maszty, a sam namiot był nieznacznie dłuższy od psiej budy. Potem pojawiły się konstrukcje kopułowe w których system nośny to były dwa wygięte i krzyżujące się pręty. Dzięki takiemu rozwiązaniu turyści zyskali niezakłóconą przestrzeń w środku w stosunku do klasycznych konstrukcji. Ich mankamentem są pochyłe wszystkie ściany, co znacznie ogranicza miejsce gdzie można by usiąść . Ponadto w wielu przypadkach, pochyłe wejście przy braku przedsionka powoduje, że każda próba wejścia lub wyjścia z namiotu kończy się napadaniem wody do jego wnętrza. Od kilku lat na popularności wśród małych i średnich namiotów zaczyna dominować konstrukcja typu “Y”. Dzięki temu rozwiązaniu boczne ścianki, czyli te w których jest wejścia stały się bardziej pionowe. Rozwiązanie to co prawda zwiększa wagę samego namiotu, ale daje większy komfort użytkowania. Kolejnym dylematem jest jego wodoodporność. Przyjmuje się że tropik namiotu uważa się za nieprzemakalny gdy jego wodoodporność jest powyżej 1500mm słupa wody. Należy tu zwrócić uwagę że wodoodporność podana w mm nie ma nic wspólnego z grubością tkaniny lub powłoki hydrofobowej. Parametr wodoszczelności ustala się na podstawie testu, który jest przerywany, gdy tkanina przepuści 3 krople wody do wewnątrz. Chodzi o wysokość słupa wody, przy którym woda zaczyna przenikać przez materiał namiotu. Dlatego tez mitem jest twierdzenie że współczesne ultra lekkie materiały przepuszczą więcej wody. Np. popularny wśród chińskich producentów ultra lekkich namiotów i coraz częściej także światowych nylon 15D ma wodoodporność na poziomie 2000mm. Z czy się więc to je w rzeczywistych warunkach? Otóż wspomniany tutaj Mongar 2 i ma taki właśnie tropik, przetrwałem w nim kilka burz i nic złego się stało. Oprócz nieprzemakalności, wagi i objętości po spakowaniu duże znaczenie ma także ilość śledzi potrzebnych do rozbicia schronienia Oraz szybkość rozkładania czy możliwość rozłożenia w deszczu. Z posiadanych przeze mnie namiotów prawie wszystkie nie wymagają śledzi , a dwa umożliwiają rozłożenie podczas deszczu tak by nie zamoczyć sypialni. przedsionek. Są to VIK 1 i Sierra III..
Namioty wyprawowe:
To rozwinięcie namiotów turystyczny z położonym naciskiem na ich olbrzymia wytrzymałość.
Tarp, czyli płachta biwakowa,
To najbardziej minimalistyczne, a jednocześnie najbardziej uniwersalne schronienie ze wszystkich wymienionych powyżej. Dedykowane i wybierane głównie przez skrajnych minimalistów i buschkrafterów. Zależnie od metody rozłożenia pozwala na swobodna obserwację otaczającej nas przyrody, lub w stu procentach osłoni nas przed silnym wiatrem i zacinającym deszczem. Jeden standardowy tarp pozwoli schronić się kilku osobom. Nie można tutaj pominąć także jego wagi która zależnie od modelu wacha się pomiędzy 300, a 1000 gram.
Mam nadzieję ze pomogłem. Jesli masz pytania lub sugestie, chernie je poznam.
I am continually browsing online for articles that can assist me. Thx! Jillian Mohandis Etom
Mam nadzieję że pomogłem
Amazing! Its genuinely amazing post, I have got much clear idea concerning from this article. Jenica Erich Skipton